emmyisingapore.blogg.se

Det här är bloggen om min utbytestermin i Singapore där jag studerar Nationalekonomi vid National University of Singapore.

Registrering och poolhäng

Publicerad 2014-08-04 11:32:01 i Allmänt,

Idag börjar week 0, en vecka då diverse akriviteter erbjuds och en hel del administrativa saker ska fixas. För det första kunde man idag lägga till och ta bort kurser, många har inte fått så många kurser de behöver och andra vill byta till andra. Jag har blivit tilldelad 4 stycken än så länge men det krävs 5 för att det ska räknas som 30 hp i Lund. Dock läste jag en extra kurs förra terminen så 4 kurser skulle räcka för mig om jag vill ha lite lättare arbetsbörda. Problemet med mina kurser var bara att de fyra tentorna i Slutet av November enbart är under 3 dagar vilket känns lite väl tufft... Min plan är att lägga till en annan och ta bort en befintlig så att jag "bara" har en tenta om dagen i 4 dagar i stället. Strulet startade direkt när jag inte kunde logga in i systemet och ofta är det så här att det är först till kvarn som gäller så det gällde att lösa problemet snabbt. Det visade sig att jag behövde göra min registration part 2 innan jag kunde logga in men den var inte schemalagd förrän i morgon. Jag begav mig till University Hall och lyckades registrera mig idag i alla fall vilket innebar att jag nu får mer tillgång till datasystemen men framförallt får jag tillgång till gym och pool! Begav mig genast för att spana in dessa såklart och de var klart godkända! Poolen är en "infinity pool" som liksom går ända ut till kanten på taket som den är på så det är bra utsikt!
 
Vid halv två mötte jag upp Isabell och Elin för att delta i "around the school walk". Vi fick en del nyttig information, till exempel vilka matställen som är bäst, vart man köper sin litteratur (eller illegalt kopierar den) samt hur det funkar med skrivare och så vidare. I slutet av turen bjöds vi på typiska snacks, bland annat chicken rings och prawn sticks. Nu låter detta kanske som en smaskig måltid men det var i själva verket smaksatta chips! Lite wierd att de faktiskt smakade så pass mycket kyckling och räkor men de var faktiskt ganska goda. Vi träffade även på några danska studenter och tjej från USA som vi senare mötte upp vid poolen för ännu ett dopp. I kväll ska jag äta middag med mina nya grannar, men först tänkte jag gå och betala min hyra. Man måste betala för hela teminen på en gång så det går åt en del, men å andra sidan är det bra så man inte råkar göra av med hela CSN på nöjen innan man betalt för sig.
 
Miniatyr bild av mitt campus område, universitetsområdet är typ 5 gånger så stort
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Karolina (kusinvitamin ;) )

Publicerad 2014-08-04 11:59:25

Roligt att läsa vad du har för dig Emmy!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela